Wednesday, 28 January 2015

SALAHGUNA HAK KEBEBASAN BAKAL CETUS HURU HARA !!!


Lepas hangat isu Mariam Mokhtar menulis artikel berunsur hasutan dan sentuh sensitiviti umat Islam di Malaysia, muncul pula gambar lukisan yang dikatakan dilukis oleh Vincent Leong.
Dan lukisan itu dipamerkan di Singapura..

Apa nak jadi dengan Malaysia sekarang ni? Adakah sistem kita lemah sampai menyebabkan makin ramai dan banyak isu penghinaan yang semakin menjadi-jadi?

Siapa yang menjadi dalang kepada semua ni? Siapa yang sibuk memperjuangkan Hak Kebebasan dalam Malaysia?

Seperti Penulisan dari seorang Aktivis Media Sosial:

"Salahguna hak kebebasan bakal mengundang kekacauan"
Hak kebebasan? Bebas bermaksud kita boleh melakukan apa sahaja mengikut apa yang kita suka.. Mungkin itu adalah tafsiran kepada sesetengah pihak yang menggunakan alasan hak kebebasan untuk melakukan perkara-perkara yang secara lansung dan tidak lansung menyentuh sensitiviti Agama, Bangsa dan juga persasaan orang lain..

Baik, kita ambil contoh di negara kita Malaysia. Adakah negara kita tidak meraikan hak kebebasan? Semua orang tahu yang Malaysia adalah satu negara demokrasi berpalimen Raja Berpelembagaan. Dan rakyat punya hak untuk menyuarakan pandangan luahan, kritikan dan lain-lain seumpamanya..

Yang menjadi kerisauan kepada saya adalah, apabila hak kebebasan ini disalah tafsir dan disalahgunakan oleh pihak tertentu untuk kepentingan peribadi mahupun mewakili pihak lain..

Bagi saya sendiri, saya menyokong rakyat Malaysia diberi hak bebebasan, tetapi biarlah bersederhana dan tidak keterlaluan sehingga ia digunakan untuk tujuan provokasi, penghinaan Agama, pertikaian isu-isu sensitif, melakukan fitnah dan apa sahaja yang melanggar undang-undang dan perlembagaan negara..

Saya tak nampak yang negara kita menyekat hak kebebasan untuk rakyat Malaysia. Banyak kritikan tidak kurang juga penghinaan yang dilakukan pengamal media sosial kepada pemimpin negara tidak kira pemimpin politik mahupun Raja-raja Melayu.

Berapa banyak pula penulisan blog, portal online, termasuk juga surat khabar milik pihak tertentu yang mengkritik secara terbuka tentang kerajaan? Saya tak nampak tindakan mereka dapat sekatan dan tekanan kecuali yang betul-betul berunsur Fitnah itu pun akan diambil tindakan mengikut saluran undang-undang.

Apa akan jadi jika semua hal kita sandarkan kepada alasan hak kebebasan? Bagai mana jika ada individu A kata nak tampar muka individu B dan dia guna alasan itu adalah hak kebebasan untuk dia? Bukankah ia akan mengundang kecelaruan?

Saya ambil contoh apa yang berlaku kepada saya sendiri selepas saya mewakili NGO buat satu laporan polis terhadap seorang penulis portal online yang bagi kami penulisan dia ada berunsur hasutan,menyentuh sensitivi, pertikaian melampau dan boleh melaga-lagakan rakyat Malaysia yang berbilang Agama dan Bangsa.

Sebagai rakyat Malaysia itu juga adalah hak saya untuk menyuarakan kerisauan dan ia dipanjangkan kepada pihak yang bertanggung jawap untuk mereka siasat. Bukan dengan cara melakukan tindakan sendiri meluahkan perasaan sehingga melanggar undang-undang dan mengancam keselamatan orang lain.

Tetapi malangnya saya sudah mula diserang dan dilable sebagai 'Pembuli' kepada mereka yang memperjuangkan hak kebebasan. Itu adalah tidak tepat sama sekali..
Dalam artikel blog mereka juga ada muat naik gambar saya bersama Anggota Polis yang kononnya saya diberi layanan istimewa. Sedangkan itu bagi saya adalah perkara biasa. Adakah saya tiada hak untuk berkenalan,berbual dan bergambar dengan mereka? Kerana saya bukan seorang penjenayah dan jauh sekali melanggar undang-undang.

Kalau diberi peluang saya juga mahu selfie, duduk minum tea tarik dan makan karipap bersama ketua pembangkang Malaysia Dato Seri Anwar Ibrahim..

- ENCIK ZAPA (Aktivis Media Sosial) -
**Maaf kalau penulisan tak menarik, sebab saya bukan orang yang ada ilmu penulisan. Mungkin saya kena belajar dengan orang lama macam bekas sub editor surat khabar terkenal berbahasa English NST
Sumber: FB (CLICK)

Tuesday, 20 January 2015

MISTERI KUBUR ATAS JALAN DI SEKSYEN 10 SHAH ALAM


Beberapa Gambar yang dikirimkan kepada saya pagi tadi melalui WhatsApp. Tengok gambar pertama dah cukup misteri bila tiba-tiba ada kubur atas jalanraya. Baca apa yang tersirat dari gambar superimpose tu.. Info dari pengirim gambar ni dirakamkan di Seksyen 10 Shah Alam.








Jarak tak sampai 10minit untuk ke pejabat Menteri Besar Selangor. Mungkin MB tak pernah lalu jalan ni. Dan kalau lalu pun tak mungkin dia akan nampak sebab dia bukan lalu naik basikal pun.

Kalau dilihat dari lubang tu dah cukup bahaya bagi penunggang motorsikal. Mungkin tiada masalah bagi yang dah biasa lalu dah tentu mereka akan elak. Tapi macam mana dengan yang tak biasa?

Bila waktu hujan air bertakung, siapa tahu dekat situ ada lubang besar? Tayar pecah, rim bengkok boleh diganti lagi. Tapi kalau penunggang motosikal jatuh tergolek dan meninggal dekat situ Azmin Ali nak ganti dengan nyawa siapa?

Mereka akan guna alasan yang itu adalah lubang 'mainhole' tak boleh diturap dengan tar sebab nanti menyusahkan pihak yang nak menggunakan lubang tu. Tapi kalau terus dibiarkan macam tu tak menyusahkan orang lain? Nak tunggu ada kematian baru nak selesaikan masalah?

Bak kata orang "Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih". Jadi sepatutnya mereka yang sepatutnya dah fikirkan cara macam mana nak selesaikan masalah tu. Bukan bagi beribu alasan.

"Masa saya dekat situ tak sampai 10minit pun dah nampak ada beberapa motorsikal hampir terbabas sebab nak elak lubang" - Pengirim

"Ada juga pengunggang motor yang terlanggar lubang tu dan kemungkinan rim dia rosak. Mujur bukan nyawa yang melayang" - Pengirim

Jadi MB Selangor Azmin Ali bila nak berlakon jadi penurap jalan dekat Seksyen 10 tu?

Baca-> AKSI AZMIN ALI DAN LANDO TURAP JALAN DI SHAH ALAM ! (CLICK)

AKSI AZMIN ALI DAN LANDO TURAP JALAN DI SHAH ALAM !


Selangor amat beruntung kerana dapat seorang menteri besar yang amat prihatin kepada masalah rakyat. Terutamanya rakyat Shah Alam kerana MB anda bakal beraksi sebagai penurap jalan dikawasan anda.

Beritahu saja dimana lokasi jalan berlubang, dengan pantas Azmin Kowi akan sampai selesaikan masalah anda. Dalam masa yang sama anda juga perlu berdoa agar masih panjang umur untuk lihat aksi MB Kesayangan rakyat Selangor beraksi turap jalan. (Makan dalam)

Masalah jalan berlubang di Selangor ni bukan benda baru jadi semalam. Bila disoal mereka akan donggakkan kepala kata itu adalah jalan persekutuan kerajaan negeri taknak campur. Mungkin itu adalah jawapan yang paling tepat untuk sebuah kerajaan yang 'Mempedulikan Rakyat'

Jalan berlubang bunyinya macam perkara remeh je. Tak macam kisah banjir,tanah runtuh atau bencana alam yang lain. Tapi itu cukup untuk jadi risiko kemalangan malah kematian.
Adakah Azmin Ali rela tengok berita kematian kerana kemalangan yang berpunca dari jalan berlubang?


Laporan berita dibawah dipetik dari Sinar Harian.19 Januari 2015.

Tak sanggup lagi lalu lopak maut

SHAH ALAM - "Saya terpaksa 'terbang' tiap kali nak elak lubang-lubang di sini." Itu antara reaksi pengguna jalan raya di Seksyen 15 di sini.

Seorang pekerja swasta, Mohd Farizwan Hassan, 18, berkata, selain risaukan keselamatan diri, dia terpaksa berdepan masalah tayar pancit yang kerap setiap kali terlanggar lopak.

“Nyawa kami ibarat di hujung tanduk, bajet pun tak cukup sebab selalu kena baiki motosikal,” katanya,

Reaksi sama turut dilahirkan seorang pemandu teksi, Omar Hussin, 60.

Pengalamannya melalui jalan di sepanjang Seksyen 15 memang menyukarkan malah terpaksa keluar duit lebih untuk baiki kenderaan.

“Bayangkan rezeki tak banyak mana, terpaksa pula bayar kos selenggara teksi. Pihak berkuasa tempatan kena segara baiki jalan, takkanlah nak tunggu ada kematian baru nak bertindak,” katanya.

Seorang pemandu lori, Mohd Asfan Azman, 35, berkata, dia yang kerap melalui jalan itu terpaksa mengelak berpuluh lubang untuk memastikan barangan dibawa tidak rosak.

“Bila terpaksa bawa dalam keadaan macam tu, boleh bahayakan orang lain juga. Tapi saya tak ada pilihan.

“Lori yang saya bawa lori syarikat, kalau selalu nak kena baiki melibatkan kos yang banyak juga. Saya harap sangatlah masalah jalan berlopak ni dibaiki segera,” katanya.

Baca - AZMIN ALI BERPERANG (CLICK)
Baca - AZMIN ALI MENZALIMI RAKYAT SELANGOR (CLICK)

Tuesday, 13 January 2015

HALANG PROJEK KERAJAAN PUSAT AZMIN ALI MENZALIMI RAKYAT !!!


Dalam pembentangan bajet 2015 bagi negeri Selangor pada 24 November tahun lepas Azmin Ali atau juga dikenali sebagai Azmin Jokowi Tak Menjadi telah memperkenalkan tema "Pebangunan Berkualiti Rakyat diPeduli"

Belanjawan Selangor bagi tahun 2015 merupakan satu belanjawan defisit dan terbesar sepanjang pemerintahan Pakatan Rakyat di negeri itu.

Ini kerana, anggaran perbelanjaan negeri pada tahun depan berjumlah RM2.42 bilion untuk melaksanakan rancangan pembangunan sementara kutipan hasil negeri itu dianggarkan berjumlah RM1.97 bilion.
Jumlah defisit ialah sebanyak RM450 juta.  

 
Baik... kita tinggalkan seketika soal bajet berlebihan yang diumumkan Azmin Kowi Tak Jadi. Sekarang kita cerita tentang kesungguhan kerajaan negeri dalam menunaikan janji mereka kepada rakyat. Yang kononnya
"Pebangunan Berkualiti Rakyat diPeduli".

Berdasarkan sidang media Datuk Seri Noh Omar semalam mengatakan ada dua projek besar kerajaan pusat untuk rakyat Selangor tidak mendapat kerjasama baik dari kerajaan negeri.

1. Pembinaan kampus UniKL, Malaysian Institute Aviation Technology (MIAT) projek ni projek Mara. Ini merupakan satu projek MARA bernilai RM120 juta tetapi kerajaan negeri minta peruntukan tambahan RM70 juta selain bayar premium yang tinggi bagi kawasan tak sebesar mana pun. Ini membantutkan hasrat mahu melihat anak-anak negeri ini ada pusat latihan penerbangan

2. Pembinaan bangunan tambahan Maktab PDRM di Kuala Kubu Baharu di Hulu Selangor.
Projek ini sudah siap sepenuhnya tetapi tidak diberikan sijil layak menduduki (CF) oleh kerajaan negeri. Bangunan itu sudah siap pada 1 Mei lalu pada kos RM53 juta tetapi tidak dapat diduduki kerana tidak ada CF.

Malah kerajaan negeri mensyaratkan kos tambahan untuk tanggung kos buat jambatan di kawasan terletak kira-kira satu kilometer daripada kawasan pembinaan dan tidak ada kena mengena pun.



Selain dari membuktikan yang anda (Azmin Ali) hebat dalam lakonan korek longkang, masuk tong sampah, masuk longkang, jadi petani dan terbaru jadi tukang cuci.

Azmin juga mesti buktikan yang anda betul-betul 'Mempedulikan Rakyat' . Selesaikan dan permudahkan semua projek yang akhirnya akan memberi manfaat kepada seluruh Rakyat Selangor.
Berhenti dari menyulitkan bantuan kerajaan Pusat kepada negeri Selangor.

Dahulukan rakyat dari kepentingan politik sendiri dan poket kroni-kroni PKR.

AZMIN ALI BERPERANG !



Azmin Ali menteri besar yang paling pandai dalam sejarah demokrasi kerajaan negeri Selangor? Satu persoalan yang bermain difikiran saya yang juga seorang anak jati Selangor.

Impian Azmin untuk merampas takhta pemerintahan negeri Selangor sudah dapat dihidu sejak kemenangan PR dalam PRU13 lagi. Penggal ke dua selepas mereka berjaya menawan Selangor pada PRU12 tahun 2008.

Pasca PRU13 bermulalah seribu satu drama perang politik dalaman PKR terutamanya di Selangor. Antara tersurat dan tersirat. Tetapi bagi pemerhati politik mereka tahu dan sedar ada pergolakan dalaman di Selangor. Tidak dapat disorok lagi.




Dalam perperangan hebat antara kem Azmin, Khalid Ibrahim dan Wan Azizah siapa untung siapa rugi? Sudah tentunya yang menjadi mangsa kerakusan PKR adalah rakyat Selangor itu sendiri. Banyak perkara yang ketinggalan dek kerana sibuk berpolitik sesama sendiri melebihi kepentingan rakyat Selangor.

Soalan saya adakah perperangan ini terhenti apabila Selangor diterajui oleh menteri besar baru? Selepas Azmin mencipta musuh politik dalaman yang tidak mustahil sedang merangka strategi 'Balas Dendam' selepas apa yang Azmin telah lakukan kepada mereka. Tiada yang mustahil dalam politik. Dan rakyat Selangor seharusnya buka minda seluasnya.

Hari ini 13 Januari 2015 Datuk Seri Noh Omar pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Selangor memberi tahu kepada media fakta-fakta angka tentang peruntukan Kerajaan Pusat yang disalurkan kepada kerajaan Negeri walaupun semua maklum Selangor bukanlah negeri dibawah pemerintahan kerajaan Barisan Nasional.



Ini bukan gula-gula tapi inilah tanggungjawap dari kerajaan pusat untuk turut sama memaju dan memberi manfaat kepada rakyat Selangor. Adakah perlu membandingkan peruntukan kerajaan pusat dan negeri? Bukan untuk memperkecilkan tetapi inilah fakta yang rakyat Selangor perlu tahu.

Kerana sebelum ini rakyat Selangor dimomokkan yang kerajaan pusat 'Menganak tirikan' negeri Selangor. Peruntukan tidak disalurkan dan macam-macam lagi tuduhan jahat dilemparkan. Sekarang semua FITNAH sudah terjawap.

Lagi cerita Azmin Ali 'Jokowi Tak Jadi', 'Bible Bahasa Melayu' , 'Perjanjian Langat 2' -- SINI (CLICK)

Tuesday, 6 January 2015

AKSI TERBARU RAJA MUDA SELANGOR ! MESTI BACA !



Kalau sebelum ini bila sebut saja nama Tengku Amir Shah Raja Muda Selangor macam-macam cerita yang keluar. Positif dan tidak kurang negatifnya.

Tapi kali ini bukan itu yang kita nak ceritakan, yang lepas biarkan lepas. Tiada manusia yang tidak melakukan kesilapan.

Dalam negara sedang dilanda ujian banjir ramai rakyat Malaysia yang prihatin menghulurkan bantuan tidak kira wang ringgit, barang keperluan dan tenaga.

Sikap prihatin rakyat Malaysia ini membuatkan kita dipandang hebat di mata dunia. Tidak mengira bangsa, agama, politik juga darjat..

Saya adalah anak jati Selangor, saya sayang negeri ini dan saya juga sayang Raja Melayu yang memayungi Agama dan Bangsa.

Tertarik dengan posting rakan blogger DaengSelili (Click) dan BeliaBangkit (Click) yang menulis tentang Tengku Amir Shah turut serta bersama para sukarelawan menyumbang tenaga dalam misi bantuan banjir kepada negeri yang terlibat.




Tengku Amir Shah Ibni Sultan Sharafuddin Idris Shah Al-Haj yang merupakan putera tunggal (dan juga anakanda bongsu) kepada baginda Sultan Selangor telah mencemar duli untuk bersama-sama sukarelawan menyumbang tenaga dalam membuat pengagihan dan penyusunan barangan bantuan. - Belia Bangkit



Bagi saya ini adalah contoh baik untuk semua terutamanya anak muda di Selangor. Kalau seorang Raja Muda pun boleh turun sumbang tenaga bantu mangsa banjir apa tah lagi kita kan?
Semoga Allah merahmati Tengku Amir Shah Raja Muda Selangor, dan saya harap beliau akan terus menjalankan kerja-kerja masyarakat seperti ini...

Monday, 5 January 2015

SIAPA DAPAT RM30,000 SEHARI DARIPADA NOH OMAR ???


Pagi Isnin 5 Januari 2015 BELA dapat mesej melalui WhatsApp yang mengatakan pengerusi perhubungan UMNO Selangor Datuk Seri Noh Omar akan menyerahkan wang sebanyak RM30,000 kepada individu yang tidak dikenali..

Siasat punya siasat rupanya Ds Noh Omar akan buat pertemuan dengan Badan Kebajikan Angkatan Tentera (BAKAT) di TUDM Subang. Dan RM30,000 yang dimaksudkan tu adalah sumbangan dari kerajaan persekutuan melalui ISU Selangor dan disampaikan oleh Ds Noh kepada wakil BAKAT di TUDM Subang petang tadi..

Ini dapat memudahkan lagi misi bantuan banjir yang akan digerakkan oleh BAKAT ke negeri-negeri yang terlibat. Dan dibantu oleh YB Halimaton ADUN Kota Damansara dalam mengurus dan membantu BAKAT dari segi keperluan barang- barang bantuan dan sebagainya..

Sebelum majlis penyampaian Ds Noh diberi taklimat dari ketua staff Tentera Darat berkaitan misi bantuan yang telah,sedang dan akan dilakukan oleh ATM dan sukarelawan yang terlibat.



BELA harap sumbangan itu dapat membantu mangsa yang terlibat. Tahniah TUDM dan ATM yang menguruskan logistik, Tahniah Kerajaan Persekutuan kerana prihatin dengan kesusahan rakyat di negeri yang dilanda banjir. Tahniah UMNO Selangor terutamanya Ds Noh Omar kerana buat keputusan pantas disaat mangsa banjir memerlukan bantuan dengan cepat.




Lagi cerita RM30,000 (CLICK)

Friday, 2 January 2015

BANJIR KELANTAN BERPUNCA DARI TANGAN DUA PEMIMPIN DAP PERAK !



DAP Perak mengaku buat pelaburan balak di Kelantan dimana ianya punca banjir.
1.Pengerusi DAP Perak, Ngeh Koo Ham mengaku beliau dan sepupunya, Nga Kor Ming DAP yang juga Setiausaha DAP negeri Perak, melabur dalam syarikat Upaya Padu Sdn Bhd yang mendapat projek pembalakan di Kelantan yang telah mengakibatkan banjir di Kelantan yang paling teruk dalam sejarah.

2.Adun DAP Sitiawan dan Ahli Parlimen DAP Beruas yang menang hasil pilihan orang Melayu itu berkata, mereka menyertai perniagaan berkenaan selepas diajak oleh anak guam mereka untuk melabur. 

3.DAP melalui syarikat Upaya Padu diberi tanah balak lebih 4,000 hektar di Gua Musang, Kelantan sebagai balasan membenarkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, menjadi Menteri Besar selepas Pilihan Raya Umum 2008.

4.EXCO Kanan Kerajaan Perak, Datuk Hamidah Osman, berkata carian di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) mengesahkan Koo Ham dan Kor Ming adalah dua daripada enam ahli lembaga pengarah syarikat berkenaan

5.Ditanya kedua dua Ahli DAP Perak mengenai pendedahan dokumen dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) bahawa beliau mengakui mengeluarkan jutaan ringgit untuk projek berkenaan, Koo Ham berkata:

“Ini dibuat sekumpulan pelabur, apa yang dia (Hamidah) ada hanya satu dokumen saja. Sebagai seorang peguam, saya tidak boleh beri (dedahkan) semua transaksi. Ini rahsia saya, mana boleh bagitahu. Pembalakan di Kelantan itu perkara lepas, mengapa mahu mengungkit ngungkit sehingga kaitkan kami? Perniagaan syarikat memanglah begitu."
Sumber Bukti:
http://www.bharian.com.my/…/ProjekpembalakandiKela…/Article/